Wednesday, March 3, 2010

Masalah

"Rakan sekolah saya adalah orang yang terpenting bagi saya untuk menjalankan kehidupan seharian. Tanpa saya sedari, rakan-rakan saya telah berpecah-belah kerana bergaduh. Jika saya menegur, yang ditegur akan mengamuk. Apa yang patut saya buat? Tolong lah!"

Kepada sahabatku,

Sebagai seorang kawan, kita kena mencuba sedaya-upaya untuk selesaikan masalah di antara rakan-rakan kita. Kalau kawan kita terasa dan mengamuk, tidak mengapa. Cuba tegur dengan cara yang baik, tenang dan sabar. Cara yang terbaik adalah dengan menyelesaikan masalah antara kawan awak dengan baik. Bawa kedua-dua rakan awak untuk berbincang supaya dapat menyelesaikan masalah. Jikalau mereka tidak mahu mendengar teguran kamu, cuba berkali-kali dan jangan berputus asa. Sebagai kawan, kita tentunya mahukan yang terbaik untuk rakan kita.

Daripada,
PRS Sri Aman

No comments:

Post a Comment