Sunday, February 7, 2010

Masalah

"Saya mempunyai masalah dengan ibu saya. Dia selalu memarahi saya kerana selalu mendengar lagu-lagu Korea dan menonton cerita Korea, tetapi itu telah menjadi salah satu tabiat saya. Saya rasa susah nak buang pulak -.- Tolong beri cadangan macam mana nak hilangkan tabiat ini."

Kepada sahabatku,

Setiap orang memang mempunyai hobi mereka tersendiri. Namun begitu, kita mesti pandai mengimbangkan masa yang diluangkan untuk hobi itu agar tidak keterlaluan. Dalam kes anda, saya rasa anda tidak perlu membuang tabiat ini, tetapi sebaliknya kurangkan masa yang anda luangkan menonton cerita Korea tersebut. Cuba anda berkompromi dengan ibu anda; contohnya anda hanya akan menonton 1 episod setiap minggu dan mendengar lagu Korea pada hujung minggu sahaja. Jangan biarkan tabiat anda ini menjejaskan kehidupan anda di rumah dan sekolah.

Daripada,
PRS Sri Aman

No comments:

Post a Comment