Sunday, February 21, 2010

Masalah

"Saya tertekan antara nak pilih sains tulen ke akaun selepas PMR. Ayah saya nak saya pilih sains tulen tapi saya takut saya tidak boleh skor dalam pelajaran itu. Mak kata pilih apa yang kamu nak jangan ikut ayah tetapi saya kesian ayah. Dalam dilema. Tolong."
Kepada sahabatku,

Pertama sekali, anda tak perlu risau kerana pada masa tingkatan 4 nanti, anda akan diberi pengenalan kepada semua matapelajaran sains tulen. Nasihat kami adalah, cuba anda mengambil aliran sains tulen dahulu. Kalau awal-awal anda rasa tak boleh bertahan, anda boleh minta daripada guru untuk keluar daripada aliran itu dan mencuba aliran akaun.

Seterusnya, ibu bapa anda memang inginkan yang terbaik buat anda. Sekiranya anda mengambil aliran sains tulen, tetapi markah anda tidak memberangsangkan, bagaimana anda nak menggembirakan hati ayah dan ibu? Sekiranya anda memilih aliran akaun, tunjukkan kepada ayah anda yang anda benar-benar ingin memasuki aliran akaun. Belajar bersungguh-sungguh dan buktikan kepada ayah anda. Saya yakin bahawa ayah anda tidak akan kecewa, dia pasti akan lebih bangga dengan kamu sekiranya kamu memperoleh markah cemerlang. Yang lebih penting, pilihlah matapelajaran yang anda minati dan sesuai dengan cita-cita anda.


Daripada,
PRS SRI AMAN

No comments:

Post a Comment